Artykuł
Podatnicy mają prawo ubiegać się o udzielanie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub ważnym interesem publicznym.
Ulgi te, zgodnie z art. 67a Ordynacji podatkowej, mogą przybrać formę
1) odroczenia terminu płatności podatku,
2) rozłożenia zapłaty podatku na raty,
3) odroczenia lub rozłożenia na raty.
Udzielane ulgi mogą również polegać na umorzeniu w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek od za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.
Procedura ubiegania się o ulgi dla podatników
1. Kiedy ubiegać się o ulgę
Każdy podatnik ma prawo ubiegać się o udzielenie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub ważnym interesem publicznym.
2. Kto udziela ulgi?
Podmiotem udzielającym ulgi w Gminie na podstawie Ordynacji podatkowej jest Burmistrz - jako organ pierwszej instancji.
3. Złożenie wniosku
Podatnik, który chciałby uzyskać ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych, składa w pok. Nr 7, odpowiedni wniosek (wzory wniosków zamieszczone poniżej lub do pobrania w BOM)
Wzór wniosku zawiera:
- dane indentyfikacyjne
- imię, nazwisko (nazwa przedsiębiorcy),
- adres siedziby przedsiębiorcy oraz NIP,
- rodzaj ulgi podatkowej (np. rozłożenie podatku na raty),
- rodzaj i wysokość zobowiązania, którego dotyczy wniosek
- uzasadnienie wniosku, w tym argumenty potwierdzające ważny interes podatnika lub ważny interes publiczny (wraz z dokumentami potwierdzającymi argumentację).
„Ważny interes podatnika” to przede wszystkim trudności finansowe podatnika, spowodowane wypadkami losowymi i nie są rezultatem zaistnienia niezależnych od niego okoliczności, które nie pozwalają na uregulowanie należności podatkowych. Będą to również przypadki niezależne od sposobu postępowania podatnika bądź spowodowane działaniem czynników, na które podatnik nie mógł mieć wpływu.
Natomiast „interesem publicznym” jest konieczność respektowania wartości wspólnych dla całego społeczeństwa, takich jak np. sprawiedliwość, bezpieczeństwo, zaufanie obywateli do organów władzy, sprawność działania aparatu państwowego, korektę błędnych decyzji, itp.
W zależności od tego, czy wnioskodawcą jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą czy osoba prawna, Urząd wymaga dołączenia do wniosku dodatkowych dokumentów.
Osoba fizyczna:
Składa oświadczenie o sytuacji finansowej i stanie majątkowym, a także dokumenty potwierdzające argumentację podatnika w zakresie jego ważnego interesu (lub ważnego interesu publicznego) oraz potwierdzające informacje zawarte w oświadczeniu o stanie majątkowym, świadczące o sytuacji materialnej i finansowej podatnika oraz członków jego rodziny. W szczególności są to dokumenty:
1) dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej,
2) potwierdzające fakt uzyskiwania dochodów przez członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (np. zaświadczenie o dochodach netto z zakładu pracy, odcinek emerytury lub renty),
3) dotyczące comiesięcznych opłat ponoszonych w związku z utrzymaniem gospodarstwa domowego (np. czynsz, opłaty za energię elektryczną, gaz, telefon, raty kredytów),
4) potwierdzające własność nieruchomości.
Do pobrania:
Odroczenie terminu płatności podatku (osoba fizyczna)
Umorzenie zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę (os. fizyczna)