Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu prawego Alt+6
Przejdź do menu dolnego Alt+7
Przejdź do menu bocznego Alt+8
Przejdź do mapy serwisu Alt+9
Herb

Nieodpłatna Pomoc Prawna

Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Nieodpłatna Pomoc Prawna” 

Zabezpieczenie przed robotami. Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

Pola oznaczone * są wymagane.

Nieodpłatna Pomoc Prawna

Artykuł



Terminy wizyt w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej należy umawiać telefonicznie pod specjalnie wyznaczonym do tego celu numerem telefonu wskazanym przez Starostę: 22 600-71-14 codziennie lub za pośrednictwem emaila: npp@powiat-otwocki.pl lub https://np.ms.gov.pl/zapisy

 

Dla mieszkańców Gminy Karczew pomoc odbywać się będzie w Urzędzie Miejskim w Karczewie przy ul. Warszawskiej 28 w pok. nr 34 (II p.).

Dyżury radców prawnych:

  • poniedziałki w  godzinach 14.00 – 18.00 
  • środy w  godzinach  10.30 – 14.30 
  • piątki w  godzinach 08.30 - 12.30

Z dniem 1 stycznia 2016 r. na terenie całej Polski rozpoczął funkcjonowanie system darmowej pomocy prawnej. Jest on efektem ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej. Pomoc organizuje Powiat Otwocki, który podpisał stosowne porozumienie z Gminą Karczew.

Ustawa zakłada, że darmową pomoc prawna przysługuje osobie fizycznej:

  1. której w okresie 12 miesięcy poprzedzających zwrócenie się o udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej zostało przyznane świadczenie z pomocy i wobec której w tym okresie nie wydano decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia,
  2. która posiada ważną Kartę Dużej Rodziny,
  3. która uzyskała zaświadczenie, o którym mowa w ustawie o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego,
  4. która posiada ważną legitymację weterana albo legitymację weterana poszkodowanego, o których mowa w ustawie o weteranach działań poza granicami państwa,
  5. która nie ukończyła 26 lat,
  6. która ukończyła 65 lat,
  7. która w wyniku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej znalazła się w sytuacji zagrożenia lub poniosła straty.

Uprawnieni do pomocy prawnej będą mogli uzyskać informacje w zakresie:

  1. prawa pracy,
  2. przygotowania do rozpoczęcia działalności gospodarczej,
  3. prawa cywilnego,
  4. spraw karnych,
  5. spraw administracyjnych,
  6. ubezpieczenia społecznego,
  7. spraw rodzinnych,
  8. prawa podatkowego z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Pomoc nie będzie obejmowała spraw z zakresu prawa celnego, dewizowego, handlowego i działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowywania do jej rozpoczęcia

Pomoc prawna będzie polegała na:

  1. poinformowaniu osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach;
  2. wskazaniu osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego;
  3. pomocy w sporządzeniu projektu pisma w zakresie niezbędnym do udzielenia pomocy, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym;
  4. sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym.

Osoby udzielające nieodpłatnej pomocy prawnej nie pełnią funkcji pełnomocnika przed sądem

Udzielają natomiast informacji w zakresie ewentualnego uprawnienia do przyznania pełnomocnika z urzędu lub sporządzają projekt pisma o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym.

Poniżej poradniki w wesji PDF:


Przyjmuje się do stosowania następującą formę udzielania NPP:

- za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość osoba potrzebująca pomocy przed jej udzieleniem składa za pośrednictwem e-mail wniosek o uzyskanie nieodpłatnej pomocy prawnej za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, zawierający oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (art. 4 ust. 2 ustawy nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej).

 
SKAN LUB ZDJĘCIE PODPISANEGO WNIOSKU NALEŻY PRZESŁAĆ DO URZĘDU POWIATU POCZTĄ ELEKTRONICZNĄ, NA ADRES npp@powiat-otwocki.pl A NASTĘPNIE OCZEKIWAĆ NA WYZNACZENIE TERMINU PORADY. Porady i pomoc za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość mogą być świadczone okresowo na podstawie ustawy z dnia 20 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVlD-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Załaczniki:
UM Karczew

Urząd Miejski w Karczewie

ul. Warszawska 28,

05-480 Karczew

Godziny pracy

poniedziałek - 10:00 do 19:00 

wtorek - środa - 8:00 do 16:00

czwartek - dzień wewnętrzny

piątek - 8:00 do 15:00

Sekretariat

fax (22) 780 65 36

Centrala

tel. (22) 780 65 16

tel. (22) 780 76 41

tel. (22) 780 75 68

tel. (22) 780 61 66

tel. (22) 780 65 68

tel. (22) 780 63 38

fax (22) 780 75 53

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.